CAPITOLUL 12. Decorul
[p. 173]
12.1. Frecvența decorului funcție de
tehnica de modelare
Cu privire la tabelul frecvenței decorului, prezența în
statistică a categoriei indistincte CLR
este datorată faptului că uneori autorii fac mențiunea "ceramică lucrată
la roată", abținându-se - sau omițând - să facă alte precizări. În
statistică sunt cuprinse numai oale-borcan, incluzând vasele miniaturale și
vasele mari, de provizii. S-au luat în considerare numai exemplarele care au
ilustrație și numai fragmentele pe care decorația putea fi espectată (părți
semnificative din jumătatea superioară a vasului).
Tabelul[2]
nu are o ordonanță cronologică (foarte discutabilă), ci una geografică, în
primul rând, și abia apoi, ipotetic, o ordonanță cronologică în interiorul
fiecărei grupe geografice. Datorită observațiilor făcute asupra fabricației
ceramicii de la Gropșani, am inversat ordinea seriilor A și B (fără a mai face
aici distincție între siturile de la Ovrei și Gura Gurgotei, pentru a opera cu
o serie numeric satisfăcătoare). La celălalt capăt al tabelului am inversat
ordinea seriilor A și B de la Ciurel, din motive evidente pentru cine privește
cu atenție cifrele[3].
În legătură cu ceramica modelată
manual, să spunem că cifra mare de la Gropșani serie A este un accident
statistic (datorat seriei prea scurte de piese). Pe ansamblu, această categorie
are vase decorate în proporție mai mică de 1 la 10. Există variabilități locale
(Ciurel față de Soldat Ghivan, de exemplu) neesențiale pentru definiția
culturală.
[174]
Din
cele 5 jumătăți superioare de vas lucrat cu mâna la Ipotești, nici una nu este
decorată. Această constatare nu conduce cu necesitate la concluzia că în
orizontul cultural respectiv acea categorie era întotdeauna nedecorată.
Comparând cu rata medie de vase decorate, din aceeași categorie, pentru
siturile de la Dulceanca, care este de 5,78%, probabilitatea ca unul din cele
cinci exemplare de la Ipotești să fi fost decorat este de numai 29%.
În
privința comparației între ceramica lucrată la roată rapidă și ceramica lucrată
la roată lentă pentru siturile unde s-a făcut această diferență constatăm o frecvență mai mare pentru prima
categorie, ceea ce este natural (pasta ceramică mai fină se pretează mai bine
la incizie). Statistica nu relevă diferențe regionale semnificative, ci, cu
destulă probabilitate, diferențe în timp, la nivel micro-regional. Schema
evolutivă sugerată de grafic este o utilizare limitată a decorului în etapele
extreme ale evoluției culturii (Ipotești, Gropșani B la un capăt, Ciurel A
la celălalt capăt), respectiv o mai entuziastă utilizare a decorului în
perioada de maximă înflorire a culturii (Gropșani A, Dulceanca IV, Soldat
Ghivan).
Evident,
tabelul nu rezolvă toate contradicțiile și defazările; de exemplu, dacă
Ipotești și Gropșani B au aceeași statistică a frecvenței decorului, au în
schimb o statistică net distinctă la capitolul tehnici de modelare, diferențele
fiind și de alte naturi.
[p. 175]
Aceste cifre nu
trebuie absolutizate, fiind o statistică a ceramicii ilustrate. Este de presupus că tentația publicării vaselor decorate
a fost mai mare. Acest fapt se vede la bordeiele de la Dulceanca I (considerate aici situl Dulceanca I b), pentru care nu se publică decât fragmentele
decorate[4].
Situația statistică nefiind cea mai fericită, mai multe comentarii sunt de
prisos...
MAI DEPARTE teme decorative pe ceramica lucrată
la roată
[2] Notă rezervată în tabel.
[3] Ordinea
celor două serii (A, apoi B) a fost propusă inițial (capitolul 7) funcție de
relația stratigrafică a B.6 (seria A) și B.5 (seria B), deoarece B.5 ar tăia un
colț al B.6 (FERCHE 1979, p. 184). Ordonarea
nefirească a cifrelor pe tabel m-a obligat la o nouă evaluare a situației. Am
constatat că relația stratigrafică nu este cea mai clară (FERCHE 1979, fig.
25/1; între altele - lipsesc hașuri din legendă), desenele publicate permițând ambele ipoteze. Există însă un element
de departajare: nu B.5 face excepție de la plasarea cuptorului în colțul de NE,
ci B.6 (IDEM, fig. 24), și aceasta pentru simplul motiv că colțul de NE nu mai
putea fi cruțat. B.6 este deci ulterior lui B.5, deci cele două serii (A și
B, cum au fost numite la Capitolul 7) se află în ordinea cronologică B-A. Aș fi
putut modifica cele scrise la capitolul 7, însă prefer să ilustrez modul în
care statistica obiectelor poate pune în lumină erori de săpătură (sau
interpretare), cât și faptul că nu am pasiunea de a modifica rapoartele altora,
iar dacă uneori mi se întâmplă se întâmplă doar fiindcă lucrurile nu se leagă.
[4]
FERCHE 1974, figurile 97 și 98. Figura 100 am
scos-o din calcul de la început. Textul la figură spune "...ceramică
neornamentată lucrată la roata rapidă", dar 13 din 15 exemplare nu au
decât buza și ceva din gâtul vasului, părți foarte rar decorate; nici celelalte
două exemplare nu au părți din corp suficient de relevante pentru a certifica
absența decorului. Să adăugăm aici că situația bordeiului 2 este cel puțin
curioasă, conținând fragmente de la 38 de vase lucrate la roată, cifră nefiresc
de mare care, coroborată cu faptul că piesele sunt neîntregibile, conduce la
ideea că acest complex a fost utilizat drept groapă menajeră, după dezafectare.
De-abia acum lucrurile devin cu adevărat încurcate: cine a folosit groapa de
gunoi? Celelalte bordeie surprinse se află la distanțe prea mari (cine
folosește o groapă la 50 de metri?). Groapa ar fi putut fi folosită de
locuitorii locuințelor de suprafață (situație în care întreaga construcție
teoretică la care lucrăm se prăbușește, succesiunea cronologică fiind inversă);
dar materialele din cele două orizonturi de locuire sunt totuși prea diferite,
așa cum se va demonstra și de aici înainte...